
Issue Briefing No. 100 

1               The Silent Arrival of “Russia Today” in Chile 

 

 

The Silent Arrival of “Russia 

Today” in Chile: Propaganda and 

the Challenge to Freedom of 

Speech 

 

 

Sascha Hannig Nuñez  

(Doctoral student, Graduate School of Law, Hitotsubashi University) 

September 11, 2025 

 

The original commentary was published by Athenalab1 on July 1, 2025. Context and hyperlinks 

have been added from the original version. 

 

 

 

Abstract 

On June, 2025, the Russian state media outlet Russia Today began 

transmissions across Chilean public television. The event came as a 

surprise—it happened without previous notice and through a deal with a 

private company which had been awarded broadcasting rights. This caused 

significant tensions due to the alleged non-transparency of agreement and 

potential impact of foreign information manipulation and interference (FIMI) 

campaigns. This article reflects upon the potential consequences of this 

episode and how it shows that the current security debate on cognitive 

warfare and hybrid threats reaches as far as stable democracies in the 

southern part of the Americas.   

 
1 Hannig Núñez, S. “COMENTARIO  | Russia Today en Chile: consecuencias políticas y 

democráticas”, AthenaLAB, (July 1, 2025). (www.athenalab.org/noticias/2025/07/01/ 

Accessed on 2025-08-12). 

https://www.athenalab.org/noticias/2025/07/01/comentario-russia-today-en-chile-consecuencias-politicas-y-democraticas/
http://www.athenalab.org/noticias/2025/07/01/comentario-russia-today-en-chile-consecuencias-politicas-y-democraticas/


Issue Briefing No. 100 

2               The Silent Arrival of “Russia Today” in Chile 

 

The arrival of the state-owned media outlet Russia Today on Chilean 

public television networks in June 2025 caused significant debate2 among 

the local population, but lessons from this incident can be projected 

worldwide.  Some of the issues that were criticized include the non-

transparent agreement that enabled the broadcast of the propagandistic 

channel without any previous notice or screening, and potential impact of 

foreign information manipulation and interference (FIMI) campaigns. 

The news disseminated by media outlets in authoritarian countries, 

such as Telesur in Venezuela, CGTN in China, or HispanTV in Iran, is not 

always false information, but rather presents a propagandistic view of 

reality3, seeking to exacerbate conflicts or stimulate emotional reactions 

that lead to irrational decisions. In some cases, the information promotes the 

image, values, and policies of the regime of origin, from tourism to its leaders. 

In other, more worrying cases, the content seeks to counter facts, open 

discussions, and introduce expert opinions from friendly experts. The 

problem is that to achieve this, authoritarian propaganda media resort to 

uncorroborated sources, whataboutism, or simply by spreading blatant 

disinformation4 . In the instance examined here, Russia Today has given 

space to fake news about neo-Nazi groups in Ukraine, or the existence of 

biochemical laboratories in that country5, and has propagated the Russian 

view of the invasion (rejected by 140 countries in the United Nations General 

Assembly), minimizing the economic and human impact of the war over 

historical mandates and expansionist rhetoric. 

 
2 Aburto, N. “El desembarco del canal ruso RT en Chile: campaña millonaria para su difusión 

en TV abierta, BioBioChile - La Red de Prensa Más Grande de Chile,” Bio Bio (June 17, 

2025). (https://www.biobiochile.cl/noticias/nacional/chile/2025/06/17/el-desembarco-del-

canal-ruso-rt-en-chile-campana-millonaria-para-su-difusion-en-tv-abierta.shtml Accessed 

on 2025-08-12). 

3 “Venezuela Through the Sino-Russian Media Playbook,” Alliance For Securing Democracy 

(April 9, 2025). (https://securingdemocracy.gmfus.org/venezuela-through-the-sino-russian-

media-playbook/ Accessed on 2025-08-12). 

4 Hannig Nunez, Sascha, “China’s YouTube Propaganda in Latin America,” The Diplomat 

(February 13, 2025). (https://thediplomat.com/2024/02/chinas-youtube-propaganda-in-

latin-america/ Accessed: 12 August 2025). 

5 Parachini, J.V. “Debunking Russian Lies About Biolabs at Upcoming U.N. Meetings,” Rand 

Institute (September 9, 2022), (https://www.rand.org/pubs/commentary/2022/09/ 

Accessed on 2025-08-12). 

https://www.biobiochile.cl/noticias/nacional/chile/2025/06/17/el-desembarco-del-canal-ruso-rt-en-chile-campana-millonaria-para-su-difusion-en-tv-abierta.shtml
https://securingdemocracy.gmfus.org/venezuela-through-the-sino-russian-media-playbook/
https://securingdemocracy.gmfus.org/venezuela-through-the-sino-russian-media-playbook/
https://thediplomat.com/2024/02/chinas-youtube-propaganda-in-latin-america/
https://thediplomat.com/2024/02/chinas-youtube-propaganda-in-latin-america/
https://www.rand.org/pubs/commentary/2022/09/debunking-russian-lies-about-biolabs-at-upcoming-un.html
https://www.biobiochile.cl/noticias/nacional/chile/2025/06/17/el-desembarco-del-canal-ruso-rt-en-chile-campana-millonaria-para-su-difusion-en-tv-abierta.shtml
https://www.biobiochile.cl/noticias/nacional/chile/2025/06/17/el-desembarco-del-canal-ruso-rt-en-chile-campana-millonaria-para-su-difusion-en-tv-abierta.shtml
https://securingdemocracy.gmfus.org/venezuela-through-the-sino-russian-media-playbook/
https://securingdemocracy.gmfus.org/venezuela-through-the-sino-russian-media-playbook/
https://thediplomat.com/2024/02/chinas-youtube-propaganda-in-latin-america/
https://thediplomat.com/2024/02/chinas-youtube-propaganda-in-latin-america/
https://www.rand.org/pubs/commentary/2022/09/debunking-russian-lies-about-biolabs-at-upcoming-un.html


Issue Briefing No. 100 

3               The Silent Arrival of “Russia Today” in Chile 

In the case of Chile, the lack of control or scrutiny prior to the arrival 

of the Russian media outlet reveals two areas of vulnerability in the national 

media system. First, there is a lack of concern for the country's security in 

the face of "hybrid warfare" channels or non-traditional influence. The 

Chilean state seems to view securitization, whether in technological or 

cognitive terms, as something distant and reserved for major powers, and any 

preventive action is understood as renouncing "neutrality," a word that has 

become the epitome of the government's international policy. Consequently, 

when controversies arise in these "new spaces" of power expansion, whether 

in cybersecurity, information, or even public-private development (all 

relevant to this case), there are no real protection mechanisms that allow 

the country to safeguard its citizens a priori. 

In contrast, the world has increasingly adopted the securitization of 

information. In February 2022, the European Union (EU) made a decision to 

ban the transmission of Russian state television6 and media outlets Sputnik 

and Russia Today. The primary reason for this was the Kremlin's invasion of 

Ukraine, but there were also concerns about possible political and cultural 

influences from the aggressor country's agenda. At the end of 2024, the EU 

expanded its measure to four other Russian media outlets, Voice of Europe, 

RIA Novosti, Izvestia, and Rossiyskaya Gazeta—and in response, Vladimir 

Putin's regime censored 81 Western media outlets in its territories 7 . 

Whatever the interpretation and responses in the rest of the world, the 

actions of both blocs demonstrate how crucial the information space is in 

today's world. 

The second—and perhaps more important—flank is the democratic 

and political debate. Freedom of expression is always a sensitive issue, even 

more so in Chile given its late-20th-century historical processes. Institutions 

are cautious when making decisions that could censor content that may be 

accurate, useful to the debate, and of general interest. The question is how 

countries can effectively confront actions by authoritarian leaders with a 

clear agenda in terms of political impact and distortion of information spaces, 

 
6 “EU imposes sanctions on state-owned outlets RT/Russia Today and Sputnik’s 

broadcasting in the EU,” Consilium. (March 2, 2022). (https://consilium.europa.eu/en-press-

eu-imposes-sanctions Accessed on 2025-08-12). 

7 Faulconbridge, G. et al. “Russia bans distribution of dozens of EU news outlets in 

retaliatory step,” Reuters (June 25, 2025). (https://www.reuters.com/world/europe/russia-

bans-distribution-dozens-eu-news-outlets-retaliatory-step-2024-06-25/ Accessed on 

2025-08-12). 

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rtrussia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rtrussia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.reuters.com/world/europe/russia-bans-distribution-dozens-eu-news-outlets-retaliatory-step-2024-06-25/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rtrussia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rtrussia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.reuters.com/world/europe/russia-bans-distribution-dozens-eu-news-outlets-retaliatory-step-2024-06-25/
https://www.reuters.com/world/europe/russia-bans-distribution-dozens-eu-news-outlets-retaliatory-step-2024-06-25/


Issue Briefing No. 100 

4               The Silent Arrival of “Russia Today” in Chile 

something that was recently discussed at the Internet Governance Forum in 

Oslo. As the National Television Council (CNTV) stated in response to the 

incident, the institution does not prohibit the broadcast of foreign content; 

however, "the transmission of content from a government at war, as is the 

case with Russia, can open legitimate debates about the protection of 

pluralism and democracy." How could democracy be affected by the 

existence of a Russian channel in its media landscape? The first answer has 

to do with the possible distortion of democratic discourse, especially during 

an election year and in the context of a polarized society with clear 

frustrations about the political system. The second is the precedent this 

situation sets for future FIMI campaigns. In simpler words, some people 

argue that Chilean institutions committing to non-censorship could be 

counter-productive to the country’s security and stability, while others 

attempt to make a distinction between lawful dissemination of information 

and the arrival of a propagandistic channel sponsored by an authoritarian 

state that has a track-record of disruptive information campaigns and 

disinformation spreading.  

Finally, an argument in defense of the channel's establishment in 

Chile is that Russia Today is comparable to foreign state media outlets such 

as the BBC or Deutsche Welle (DW). However, this comparison is inadequate 

and could even be malicious. The reason is that not all state media operate 

under the same principles. Yes, media outlets such as the BBC, DW, and 

Japan's NHK are state-owned, but they are governed by strict laws that 

protect the freedom of expression of their members and guarantee minimum 

democratic values. One of the objectives of these channels is to promote the 

culture of their countries, but they give themselves the space to operate 

transparently and offer space for pluralism. In contrast, authoritarian state 

propaganda media have clear objectives, established by the foreign policy of 

their regimes of origin, which seek to expand their soft power through 

narrative influence, authoritarian cooperation, confusion, and, among other 

mechanisms, explicit disinformation. For all these reasons, and beyond the 

specific case of Russia Today, Chile must begin to take part in this 

international debate, as this fact once again makes it clear that the absence 

of discussion in pursuit of "neutrality" makes our democracy more vulnerable 

to these phenomena. 

 

 

 

https://cntv.cl/2025/06/comunicado-del-consejo-nacional-de-television-santiago-20-de-junio-de-2025/
https://cntv.cl/2025/06/comunicado-del-consejo-nacional-de-television-santiago-20-de-junio-de-2025/


Issue Briefing No. 100 

5               The Silent Arrival of “Russia Today” in Chile 

Sascha Hannig Nunez profile 

Sascha Hannig Nunez is a Chilean international analyst with experience as a 

financial reporter. She currently consults for several organizations, is the 

Executive Secretary at the recently founded Centro de Análisis para la 

Democracia, Chile (CAD Chile), and supports the Global Governance Institute 

at Hitotsubashi University as a Research Assistant. Her main fields of study 

are China’s global influence and the implications of science and technology 

in society. Hannig has a master’s degree from Adolfo Ibáñez University and 

a master’s degree of International and Administrative Policy from 

Hitotsubashi University, Tokyo, and is a Ph.D. student at the same institution 

as a JICA scholar for the SDG Global Leaders program. In addition to her 

academic interests, she is a published fiction novelist with six novels. 

 


